De fiets is enorm efficiënt als transportmiddel. In feite is fietsen efficiënter dan elk ander manier om je voor te bewegen, inclusief lopen! De motor voor deze manier van transport: het menselijk lichaam. Lees in dit artikel alles over fietsen en humanpower. 

De 1 miljard fietsen over de wereld zijn het bewijs van zijn effectiviteit. De motor voor deze efficiënte manier van transport is het menselijk lichaam. Omdat eten voor de brandstof in het lichaam zorgt, speelt het dieet een belangrijke rol in hoe het lichaam zich laat zien. Verschillende spiergroepen en soorten bepalen de kracht. Genetisch erfgoed, intensieve training en competitie-drang helpen de top-atleten de grenzen van uithoudingsvermogen en snelheid te verleggen.

De brandstof voor het fietsen
In tegenstelling tot auto’s, die fossiele brandstoffen gebruiken, hebben fietsers voedsel nodig voor de brandstof, een onuitputtelijke energiebron. Het soort voedsel kan invloed hebben op de prestatie. We hebben allemaal water, proteinen, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen nodig om gezond te blijven. Voor topatleten is het erg belangrijk om een juiste balans in deze levensmiddelen na te streven. De VS vrouwen cross-country-kampioen verklaart: “Als ik niet fiets eet ik veel fruit, groenten en koolhydraten maar niet zo extreem als tijdens het fietsen; dan eet ik alleen rijst en aardappelen en mix er proteïnen in.” Tijdens wedstrijden gebruiken veel fietsers drankjes met veel koolhydraten, repen en zelfs gels met instant- energie.

De benen van de fietser zorgen voor de kracht om te kunnen fietsen. De spieren die aan het dijbeen en aan het scheenbeen zitten doen voornamelijk het werk. Je dijbeen werkt als een hefboom en als het langer is dan je scheenbeen zal het meer hefboomkracht opleveren bij elke draai van de trappers. De lengte van je dijbeen is genetisch bepaald, dus wanneer deze kort zijn kun je je ouders de schuld geven. Dit is echter niet het hele verhaal want er zijjn spieren nodig om deze botten te bewegen.

Het kost minder energie om een kilometer te te fietsen dan te lopen. Een fiets kan namelijk 5 keer zo efficient zijn als lopen. Als we de hoeveelheid calorieën vergelijken die worden verbrand door fietsen en de hoeveelheid die een auto verbrandt is het verschil verbazingwekkend. Honderd calorieën geeft de fietser energie voor ongeveer 5km, terwijl de auto er maar 85 meter mee verder komt!

Vloeistoffen
Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, maar zelfs het verliezen van 2% water door zweet kan invloed hebben op de fietsprestatie. Athleten die in warme condties fietsen over een lange periode moeten voorzichting zijn. Hevige uitdroging kan hitte-uitputting of een hitte-beroerte veroorzaken wat in extreme gevallen zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Het is de fietsers aanbevolen om een paar glazen water voor het fietsen te drinken en vaak te drinken tijdens het fietsen.

Fietsen & cultuur
In de Verenigde Staten zien veel mensen fietsen alleen als een recreatieve of professionele sport. Maar miljoenen amerikanen hebben ontdekt dat fietsen een geweldige manier is om naar je werk te gaan of om in en rond de stad te toeren. Er hebben zich zelfs groepen gevormd waarin de fietsers wetenswaardigheden uitwisselen over fietsen.

De fiets heeft ook veel invloed gehad op de populaire cultuur. In de aan het eind van de 18de eeuw is met name de fiets verantwoordelijk geweest voor de verandering van de damesmode. De nauwe corsetten en de lange jurken maakten plaats voor lange onderbroeken en later de broeken.

In de kunstwereld heeft de fiets zich een weg gebaand in de schilder-en beeldhouwkunst van Duchamp’s “Roue de Bicyclette” of “Fietswiel” wordt als het eerste “readymade sculpture” beschouwd.